zaterdag 11 april 2009

Jaarlijst + Levenslijst update

Ik heb dit jaar al weer heel wat soorten gezien. Totaal 113 soorten, in ruim 4,5 maand. Daar ben ik op zich best tevreden mee. Zeker als je kijkt dat ik vorig jaar, het gehele jaar, maar 109 soorten heb gezien. Dat betekend dus dat ik jaar mijn "jaarlijstrecord" aanzienlijk ga verbeteren.

Bij de 113 jaarlijstsoorten, zitten ook een groot aantal soorten die ik voor het eerst heb gezien, namelijk:
- Kleine zwaan
- Wilde zwaan
- Taigarietgans
- Toendrarietgans
- Kleine rietgans
- Rotgans
- Roodhalsgans
- Topper
- Eider
- Brilduiker
- Nonnetje
- Middelste Zaagbek
- Grote Zaagbek
- Rode Wouw
- Ruigpootbuizerd
- Stormmeeuw
- Draaihals
- Waterpieper
- Zwarte Roodstaart
- Tapuit
- Beflijster
- Koperwiek
- Zwartkop
- Goudhaan
- Staartmees
- Matkop
- Zwarte Mees
- Roek
- Bonte Kraai
- Spaanse Mus
- Sneeuwgors
- Heggenmus


Totaal dus dit jaar al 30 nieuwe soorten voor mij. En dat aantal zal hopelijk alleen maar verder oplopen.

Geen opmerkingen: