zaterdag 2 mei 2009

Weer mooie soorten te zien

Het lijkt de laatste tijd niet echt op te kunnen met de zeldzame tot zeer zeldzame vogelsoorten in Nederland. Elke dag komen er (vele) meldingen voorbij van zeldzame soorten in Nederland. De een wat verder weg van huis, de ander weer dichtbij huis. Zo ook de meldingen van een Amerikaanse Wintertaling in het lauwersmeer en de Rode Rotslijster bij Stadskanaal.

Allereerst de Amerikaanse Wintertaling.
Ik zag op 25 april 2009 een melding voorbij komen op waarneming.nl van een Amerikaanse Wintertaling bij de Ezumakeeg Zuid in het Lauwersmeergebied. Nou had ik deze mooie vogel op 3 juni 2007 ook al gezien in het Lauwersmeer (bij het Jaap Deensgat), dus ging het hier voor mij niet om zogenaamde LIFER, maar voor de jaarlijst vond ik de amerikaanse wintertaling toch zeker de moeite waard. Ook gezien het feit dat het voor mij twee jaar geleden was dat ik er een gezien had. Dus besloot ik op 26 april mijn geluk te beproeven en vertrok 's morgens vroeg van huis richting het Lauwersmeer. Een kleine drie kwartier later arriveerde ik in de Ezumakeeg Zuid. Helemaal alleen was ik daar. Al snel ontdekte ik toch de soort waar ik voor was gekomen. De Amerikaanse Wintertaling was gemakkelijk te herkennen aan de witte dwarsstreep, het ontbreken van de witte horizontale vleugelstreep en het ontbreken van de gele koptekening. Ik heb direct enkele bevriende vogelaars laten weten dat de Amerikaanse Wintertaling dus nog ter plaatse was. Voor hen was dit wel een zogenaamde LIFER (een soort voor op de levenslijst). Helaas voor hen, en anderen, is de vogel de rest van de dag niet meer gezien.
Een andere leuke soort van de dag was de roodhalsgans, die nog steeds ter plaatse was in de Bantpolder. Een mooie vogel, die mooi afsteekt zo tussen de brandganzen.
Andere soorten van de dag waren: rietzanger, Klein Karekiet, Baardman, Lepelaar, Smelleken (LIFER), Krooneend, Kluut, Bontbekplevier, Kemphaan, Tureluur, Bonte Strandloper, Dwergmeeuw, Kleine Strandloper, Slobeend, Smient, Wintertaling, Zwarte Ruiter, Roerdomp, Bergeend en Grote Mantelmeeuw. Ik had niet heel veel tijd voor een rondje Lauwersmeer, vandaar dat de soortenlijst wat beperkt bleef vandaag.

Rode Rotslijster.
In de avond van de tragisch verlopen Koninginnedag (gezien het voorval in Apeldoorn), kwam er een melding van een Rode Rotslijster. Dit zal een LIFER voor mij betekenen. Daarom heb ik de volgende dag direct contact opgenomen met 2 bevriende vogelaars (Folkert Jan en Robert) en afgesproken om rond half een te vertrekken (eerder kon niet i.v.m. werkzaamheden). De voortekenen voor deze trip waren goed. 'S Morgensvroeg was de vogel door verschillende vogelaars nog gezien en gemeld. Dus waren we niet echt bang dat de vogel al gevlogen zal zijn. Later sloeg ineens een lichte paniek toe, omdat de vogel bleek te zijn verdwenen. Gelukkig werd de vogel niet veel later "gewoon" weer gemeld, dus was de vogel weer teruggevonden. We hadden geen moeite om de plek van de vogel te vinden, omdat er enkele vogelaars ter plaatse waren en de vogel zojuist gezien hadden. Alleen zat de vogel nu even in een ruig grasveldje, zodat hij even niet te zien was. niet veel later vonden we de vogel terug. Ruim 2 uur hebben we vogel onafgebroken kunnen zien en observeren. Een werkelijk prachtige vogel! Vele vogelaars hadden ook het idee opgevat om hun geluk te gaan beproeven en kwamen ook ter plaatse. Al snel stond er een behoorlijke groep vogelaars te kijken naar het kleine drukke vogeltje.
Andere soorten ter plaatse (en bij de hut) waren: Geelgors, Fazant, Knobbelzwaan, Bruine Kiekendief, Visdief, Groenpootruiter, Smient, Zomertaling, Koekoek, Zwarte Ruiter, Grote Zilverreiger en Grasmus. Al met al een mooie trip die zeker de moeite waard was, ook omdat de Rode Rotslijster gelukkig nog ter plaatse was.

Geen opmerkingen: